In dit blog lees je wat Human Being Management (HBM®) doet voor de intrinsieke motivatie van je werknemers en daarmee voor de commerciële doelen van je organisatie.
Ben jij de manager die zijn werknemer ziet als kapitaal, als bron om doelen binnen de organisatie te halen? Die werknemers inzet naar eigen goeddunken? Of ben jij die manager die zijn werknemer in de eerste plaats ziet als mens, een manager die inzicht wil krijgen wat voor die mens belangrijk is?
Human Being Management
Een commercieel bedrijf wil omzet maken, omzet verhogen en verzuimcijfers verlagen. Veel organisaties zijn daarnaast op zoek naar enorm enthousiaste en gemotiveerde mensen die een positieve bijdrage gaan leveren aan die resultaten. De vraag is dan: Hoe krijg ik mijn mensen gemotiveerd. Die vraag is vanuit Human Being Management heel makkelijk te beantwoorden: door niet naar ze te kijken als medewerker, maar door naar ze te kijken als mens. Dat is een heel andere focus.
Organisaties die HBM® in hun dna willen opnemen, gaat het –naast commerciële doelstellingen- ook om doelstellingen op het gebied van werkgeluk, balans tussen werk en privé en intrinsieke ontwikkeling en motivatie. De relatie tussen die laatste doelstellingen en het behalen van winstdoelen is evident: in meerdere onderzoeken is aangetoond dat de invloed van werkgeluk, balans en intrinsieke motivatie een positieve uitwerking heeft op het behalen van de commerciële bedrijfsdoelen.
Bedrijfsomslag
Als je HBM® in je bedrijf wil, is het niet genoeg om maar één afdeling of één onderdeel aan te pakken. HBM® implementeren zou een complete omslag moeten zijn. En, zoals zo vaak bij een complete omslag, in kleine stapjes. Zo vraagt Human Being Management een andere manier van leiding geven, namelijk door medewerkers verantwoordelijkheid te geven, zelfstandigheid en vrijheid om kansen te pakken. De grootste bottleneck is de leidinggevende die denkt dat zonder zijn controle er niets gedaan wordt, de leidinggevende die bang is dat zijn baan op de tocht komt te staan, bang is om controle te verliezen of om informatie te delen en vele malen transparanter te zijn dan hij voorheen was.
Training en coaching is bij Human Being Management een hulpmiddel en geen oplossing voor “een medewerker die niet goed functioneert”, zoals het nu vaak wordt gezien. In veel van die trainingen en coaching staat bovendien een onderwerp centraal. Bij HBM® kunnen dingen anders aangevlogen worden omdat niet het onderwerp, maar de mens meer centraal staat. Wie ben jij, hoe kom je in beweging en wat heb jij nodig? Dat heeft consequenties voor de manier waarop mensen met elkaar communiceren, de manier waarop er keuzes gemaakt worden, de manier waarop er toe gewerkt wordt naar werkgeluk en werkplezier en daarmee met de relatie van een stijgende omzet en laag verzuim.
Begin bij de mens
Uitbreiden en winst maken zal altijd blijven, als bestaansrecht van de organisatie. Om dat voor elkaar te krijgen moet je bij de mens beginnen. Die moet kansen krijgen en zich vrij genoeg voelen om die kansen te nemen. Om bijvoorbeeld zelf zijn tijd in te kunnen delen. Geef ze verantwoordelijkheden en kansen.
Waarom ons dat als GewoonOngewoon aanspreekt?
Wij pakken bij een trainingsvraag niet zomaar een map met dat onderwerp uit de kast. We richten ons eerst op het voortraject waarin we kijken hoe de dingen in elkaar zitten, wat de bedoeling precies is, wie er gaat deelnemen en op welke manier zij leren. Maar we richten ons vooral ook op de vraag waar deze deelnemers intrinsiek behoefte aan hebben (in plaats van de manager die vindt dat ze iets ‘moeten’). Wij kijken eerst naar de deelnemer, de mens. En dat doet HBM® ook.
Event
Wil je HBM® gaan dragen binnen jouw organisatie? Laat je inspireren door ons online event op 3 of 10 juni 2021. Houd voor de precieze datum en voor aanmelding onze sociale media in de gaten!